Deur open lokt geen extra klanten naar binnen


Deur open lokt geen extra klanten naar binnen

Het is je ongetwijfeld wel eens opgevallen tijdens het winkelen: de ene zaak heeft zijn deuren wagenwijd open staan, terwijl je bij andere winkels zelf de zware taak hebt om de deur open te duwen. Winkeliers die hun deuren open houden zijn in de veronderstelling dat het meer klanten zou lokken. Het tegendeel is echter waar.

Dat blijkt uit Belgisch onderzoek. Eandis en Stadslab2050 hielden met doelgerichte straatcamera’s en infraroodsensoren in de gaten hoeveel mensen langs een winkel liepen en hoeveel van die mensen daadwerkelijk naar binnen gingen. Hieruit bleek dat shoppers zich niet laten tegenhouden door gesloten deuren.

En dat is toch zonde van die hoge energierekening die winkeliers in de winter betalen omdat ze hun deuren open laten staan. De tests werden op verschillende tijdstippen herhaald, gedurende tien weken in de lente en in de herfst. Volgens de Unie van Zelfstandige Ondernemers in Antwerpen heeft dit te maken met een gedachteverandering van de consument. Daarnaast zijn er steeds meer winkels te vinden met een bordje 'wij houden onze deur dicht in verband met het milieu'.

 

Bron: website BNR

Deel dit artikel in uw netwerk

Kunnen uw
leasekosten omlaag?